طرز تهیه شامی کباب کرمانشاهی

طرز تهیه شامی کباب

طرز تهیه شامی کباب کرمانشاهی , شامی کباب لرستان , شامی کباب شمالی , xvc jidi ahld  fhf

شامی کباب یکی از انواع غذاهای خوشمزه و بسیار پر طرفدار ایرانی است که مانند کباب تابه ای از کباب های خانگی محسوب می شود. این کباب خوشمزه که با نام کتلت گوشت هم شناخته می شود از ترکیب گوشت چرخ کرده ، سیب زمینی و پیاز تهیه می شود.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
سیب زمینی۲ عدد متوسط
تخم مرغ۱ عدد
پیاز۱ عدد بزرگ
آرد نخودچی۲ قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی۴ عدد متوسط
نمک و فلفل سیاهبه اندازه کافی
زردچوبه و روغنبه اندازه کافی

دستور پخت شامی کباب

مرحله اول

ابتدا پوست سیب زمینی ها را می گیریم سپس با یک رنده ریز رنده می کنیم و با فشار دست آب اضافی سیب زمینی ها را می گیریم. سیب زمینی رنده شده را داخل یک کاسه جادار می ریزیم و در ادامه پیاز را با همین روش رنده کرده و به سیب زمینی اضافه می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله گوشت چرخ کرده را یه همراه مقداری نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به مخلوط سیب زمینی و پیاز رنده شده اضافه می کنیم و مواد را خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند. در ادامه کمی آرد نخودچی اضافه می کنیم تا مایه شامی منسجم تر شود.

مرحله سوم

پس از مخلوط کردن مواد مایه شامی اگر مایه شامی انسجام کافی را نداشت یک عدد تخم مرغ به آن اضافه می کنیم و مجددا آنرا به مدت چند دقیقه ورز می دهیم. حالا روی کاسه یک سلفون می کشیم و آنرا به مدت یک ساعت در یخچال قرار می دهیم.

مرحله چهارم

اگر وقت کافی ندارید می توانید بعد از آماده شدن مایه شامی آنرا سرخ کنید ولی در صورتی که امکانش هست حتما مایه شامی را چند ساعت در یخچال قرار دهید تا در پایان پخت شامی کباب خوشمزه تر و مجلسی تری داشته باشید.

مرحله پنجم

پس از اینکه مایه شامی کباب به خوبی استراحت کرد آنرا از یخچال خارج می کنیم ، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن مایع داخل تابه می ریزیم. پس از اینکه روغن به خوبی داغ شد کتلت ها را دانه به دانه با دست شکل می دهیم در روغن می اندازیم تا سرخ شوند.

مرحله ششم

پس از اینکه اطراف کتلت ها کمی قهوه ای شد آنها را بر می گردانیم تا سمت دیگرشان نیز سرخ شود. برای تهیه سس ، گوجه فرنگی را را خرد می کنیم و به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه در کمی روغن تفت می دهیم تا آبشان کشیده شود و روغن بیندازند.

مرحله هفتم

در تهیه این سس می توانیم از قارچ و فلفل دلمه ای هم استفاده کنیم. پس از اینکه سرخ کردن شامی ها به پایان رسید آنها به همراه سس گوجه فرنگی را در ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه نان یا برنج سرو می کنیم.

نکاتی برای بهتر شدن شامی کباب

روغن مخصوص سرخ کردن

برای سرخ کردن کتلت ها بهتر است از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید ، زیرا روغن مخصوص سرخ کردن خیلی کم تر جذب کتلت ها می شود و باعث می شود کتلت ها ترد تر شوند. ضمن اینکه روغن مخصوص سرخ کردنی در حرارت بالا به راحتی نمی سوزد و باعث سیاه شدن کتلت ها نمی شود.

شامی کباب با لپه

در صورتی که دوست دارید به مایه شامی کباب خود لپه اضافه کنید ابتدا لپه ها را از شب قبل بخیسانید سپس لپه ها را آبکشی کنید و بپزید. در آخر لپه ها را آبکشی کنید و با گوشتکوب بکوبید تا له شوند سپس می توانید لپه را به مایه شامی کباب اضافه کنید. برای مقدار مواد بالا می توانید ۱۰۰ گرم لپه اضافه کنید.

سبزی شامی کباب

در بعضی از شهرها به مایه شامی کباب بعضی سبزیجات معطر هم اضافه می شود که طعم خیلی خوبی به کتلت ها می دهد. برای این منظور می توانید برای مقدار مواد بالا ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری سبزی معطر (جعفری، مرزه، تره و …) خرد شده اضافه کنید.


شامی کباب رو علاوه بر اینکه می تونید در کنار خانواده به عنوان یک شام خوشمزه درست کنید می تونید برای مجالس خود نیز این غذای خوشمزه را در کنار گوجه فرنگی سرخ شده و سیب زمینی سرخ شده درست کنید و لذتش رو ببرید. واقعا غذایی هست که به حقش نرسیده این کتلت خوشمزه و خاص!


اگر می خواهید شانی کباب شما ظاهر مجلسی تری داشته باشه مثل کوکو تختش نکنید و مثل کباب لقمه کمی حالت لوله ای و تپل بهش بدید . البته موادتون باید به خوبی استارحت کرده باشه تا زمان سرخ کردن مغز پخت بشه و وسط کتلت ها خام نمونه.


یک عکس باحال دیدم که مصداق شرب المثل چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی . اخه پسرشان چه دردی داری که مشت میزنی تو تابلوی راهنمایی رانندگی که اینطوری صورتت رو بترکونی نادون. عکس رو از این لینک ببینید.


دوستانی که انگلیسی شون خوب هست می خواستم انجمن شرکت سونی رو بهتون معرفی کنم تا اگر مشکلی داشتید برید و اونجا رفعش کنید. مثلا اگر می خواهید یک تلویزیون برای دیدن فیلم های با کیفیت بگیرید اونجا بپرسید تا کاربرها تجربه های شخصیشون رو در اختیارتون قرار بدن. اینم نام کاربری من در انجمن برای دوستانی که میخوان تو فروم ثبت نام کنن و با هم دوست باشیم اونجا.


منبع : طرز تهیه شامی کباب