طرز تهیه آش اسفناج با برنج به روش تبریزی با گوشت قلقلی

طرز تهیه آش اسفناج

طرز تهیه آش اسفناج با برنج تبریزی با گوشت قلقلی و برنج اردبیل و گندم بدون کشک با بلغور و دوغ و شلغم و کلم

آش اسفناج یکی از آش های خوشمزه ایرانی است که بر خلاف دیگر آش های معروف ایرانی حاوی حبوبات نمی باشد، برای مشاهده این آموزش آشپزی ایرانی در ادامه با وبلاگ مرد بامرام همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
اسفناج۱ کیلوگرم
عدس۱ لیوان
کلم برگ خرد شده۱ لیوان
پیاز۱ عدد بزرگ
پیاز داغ۵ قاشق غذاخوری
نعناع داغ۱ قاشق غذاخوری
سیر داغ۱ قاشق غذاخوری
رشته آشبه مقدار لازم
کشکبه مقدار دلخواه
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت آش اسفناج

مرحله اول

برای تهیه آش اسفناج سنتی ابتدا کلم برگ را می شوییم و داخل آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه آن خارج شود. پس از اینکه آب اضافی کلم برگ ها خارج شد، انها روی سطح کار به صورت ریز خرد می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله دوم

در این مرحله اسفناج ها را پاک می کنیم و با دقت می شوییم و داخل آبکش قرار می دهیم تا کمی خشک شوند، سپس داخل خردکن می ریزیم و خرد شده تحویل می گیریم و یا روی تخته آشپزخانه آن را با چاقو خرد می کنیم.

مرحله سوم

توجه داشته باشید که نیازی نیست اسفناج خیلی ریز خرد شود. عدس را داخل کاسه ای می ریزیم و تا سطح روی آن آب می ریزیم و اجازه می دهیم تا ۳۰ دقیقه خیس بخورد.پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه نگینی خرد می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله یک تابه مناسب را روی حرارت کم قرار می دهیم و داخل آن کمی روغن می ریزیم و اجازه می دهیم تا داغ شود و پیازها را داخل تابه ریخته و تفت می دهیم تا سبک شوند و بعد دیگر اجازه می دهیم تا کمی طلایی شوند.

مرحله پنجم

در ادامه اسفناج های خرد شده را به پیاز اضافه می کنیم و کمی زردچوبه نیز به مواد می افزاییم و تفت می دهیم.عدس را داخل آبکش می ریزیم و می شوییم و چندین مرتبه داخل صافی تکان می دهیم تا آب اضافه آن خارج شود و بعد به مواد داخل تابه اضافه می کنیم.

مرحله ششم

حالا در این مرحله همگی مواد را زیر و رو می کنیم تا کامل مخلوط شوند، ۳ لیوان آب اصافه می کنیم و در ادامه کمی فلفل سیاه نیز روی مواد می پاشیم و درب تابه را می گذاریم و اجازه می دهیم تا مواد کاملا پخته شوند.

مرحله هفتم

سپس کلم برگ های خرد شده را نیز داخل قابلمه ای می ریزیم و به اندازه ای آب اضافه می کنیم که ۴ بند انگشت روی سطح کلم برگ ها را آب بگیرد. حالا قابلمه را روی حرارت ملایم می گذاریم تا به مرور زمان آبپز شوند.

مرحله هشتم

بعد از پخت کلم ها را داخل آبکش می ریزیم تا آب اضافه آن ها تا جای ممکن خارج شود و همراه با ۳ قاشق از پیازداغ به مواد داخل تابه اضافه می کنیم  و صبر می کنیم تا آش جابیافتد و مواد آن کاملا منسجم شود و آنوقت رشته آشی را اضافه می کنیم.

مرحله نهم

بعد از نرم شدن رشته ها نیز کشک به هر میزان که تمایل دارید به آش اضافه می کنیم و مواد آش را زیر و رو می کنیم تا کاملا آغشته به کشک شود و حرارت را خاموش می کنیم.آش اسفناج آماده شده را داخل کاسه ای می ریزیم و با نعناع داغ،پیاز داغ باقیمانده و سیرداغ تزئین می کنیم.نوش جان


طرز تهیه اش گوجه اردبیل مازندرانی فرنگی زنجان خانم گلاور با لپه با رشته بادمجان xvc jidi Ha   i tvk d


آش گوجه فرنگی یکی از انواع آش های سنتی و خوشمزه ایرانی است که با مواد متنوعی پخته می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی سنتی در ادامه با طرز تهیه اش گوجه اردبیل به روش خانم گلاور با لپه همراه باشید.


دستور پخت آش اسفناج و بلغور


موادلازم


سبزی آش (تره، گشنیز، جعفری، اسفناج) نیم کیلو

نخود نصف پیمانه

لوبیاچیتی نصف پیمانه

عدس یک‌پیمانه

بلغور گندم یک‌پیمانه

پیاز

نعنا

نمک، فلفل، زردچوبه


طرزتهیه


در ابتدای تهیه آش باید نخود و لوبیا روباهم و عدس را جدا از شب قبل بگزارید خیس بخوره یکی دوبار آبش روعوض کنید

نخود و لوبیا رو باهم داخل قابلمه ریخته و روی حرارت متوسط قرار داده تا پخته گردد در مرحله بعد

بلغور، عدس، سبزی و پیاز خورد شده را همراه زردچوبه (یکی دوقاشق غذاخوری بریزین خوشرنگ شه)، نمک و فلفل سیاه (من یه کوچولو فلفل زیاد میریزم) در قابلمه بریزید آب اضافه کنید و بگزارید جوش بیاد بعد از جوش آمدن زیر شعله راکم کنید و درش رو بزارید و اجازه بدهید بپزه و کمی لعاب بندازه اگر آب قلم داشتین حتما داخل اش بریزید نداشتین یه دونه عصاره گوشت بندازین

بعد از اینکه نخود و لوبیا پخته شد به آش اضافه کنید صبر کنید خوب لعاب بندازه، هر از گاهی آروم هم بزنید تا آش ته نگیره

پیاز داغ آماده کنید برای روی آش (من پیاز زیاد دوست دارم یکی دو قاشق پیاز داغ هم داخل آش میریزم آخراش که خیلی خووشمزه میکنه)

نعنا رو هم با کمی روغن در تابه ی دیگری یه کوچولو تفت بدید


طرز تهیه آش گندم برای کودک مشهدی سنتی بلغور گندم خوشمزه نذری یزد سبزواری خواص با سیرابی با گوشت بدون سبزی همدان دندونی طب سنتی


آش گندم یکی از آش های سنتی و خوشمزه ایرانی است که در شهرهای مختلف با روش های متنوعی طبخ می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی سنتی در ادامه با طرز تهیه آش گندم خوشمزه و سنتی مثل نذری همراه باشید.


طرز تهیه آش دندونی تهرانی مشهدی برای 40 نفر تبریزی مامی سایت خراسانی شیرازی با سیرابی بجنوردی لرستان برای نوزاد


آش دندونی یکی از آش های مناسبتی ایرانی است که برای جشن دندان درآوردن کودکان پخته می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با طرز تهیه آش دندونی خوشمزه و مجلسی همراه باشید.